Na piątek 12 grudnia GDDKiA zaplanowała otwarcie obwodnicy Opatowa w ciągu drogi ekspresowej S74 i drogi krajowej nr 9. Otwarty zostanie także łącznik północny. Nowa stała organizacja ruchu ma funkcjonować od popołudnia.
Do tej pory przez Opatów przebiegały dwie drogi krajowe – nr 9 z Radomia do Rzeszowa oraz DK-74 od Kielc w stronę Zamościa i Lublina. W centrum miasta trasy mają wspólny przebieg i prowadzą wąską ulicą, wśród ciasnej zabudowy. Oznaczało to przejazd przez miasto kilkunastu tysięcy pojazdów w ciągu doby. Co trzeci to pojazd ciężki.
Ta sytuacja przejdzie do historii wraz z otwarciem obwodnicy. Mieszkańcy odetchną, a kierowcy jadący tranzytem przejadą sprawniej i w krótszym czasie.
Otwierana obwodnica ma ponad 11,5 km długości i biegnie po południowo-zachodniej stronie Opatowa, w większości po nowym śladzie. Na skrzyżowaniu obecnej DK-74 z nowym przebiegiem DK-9 oraz na włączeniach do DK-74 w kierunku Kielc oraz do DK-9 w kierunkach Ostrowca Świętokrzyskiego i Lipnika powstały bezkolizyjne ronda. Wybudowane zostały także dwa węzły drogowe: na skrzyżowaniu istniejącej DK-9 z jej nowym przebiegiem i z łącznikiem północnym do DK-74 oraz na skrzyżowaniu nowych dwujezdniowych odcinków S74 i DK-9 (węzeł Opatów) w Marcinkowicach.
W ramach inwestycji powstało 20 obiektów inżynierskich, w tym 14 mostów, wiadukty, estakady oraz kładka dla pieszych. Największym obiektem mostowym jest blisko 300-metrowa estakada w ciągu DK-9. Oparta jest na podporach wysokich na 17 m.
Obecnie obejście drogowe opatowa tworzyć będą odcinki dwujezdniowej DK-9 klasy GP o długości 5,1 km i dwujezdniowej drogi ekspresowej S74 o długości 6,5 km. Uzupełnieniem obwodnicy Opatowa jest 3-kilometrowy jednojezdniowy łącznik w ciągu DK-74 po północnej stronie miasta.
W ramach inwestycji powstały także wiadukty na trzech skrzyżowaniach z drogami powiatowymi oraz rondo na DK-74 w Adamowie. Z łącznika, w relacji Ostrowiec Świętokrzyski – Annopol kierowcy korzystają już od maja br. Oddanie do użytku całej obwodnicy łącznik umożliwi ominięcie Opatowa na trasie Kielce – Lublin.
Wykonawcą obwodnicy jest konsorcjum Mostostal Warszawa (lider) Acciona Construccion (partner). Łączna wartość kontraktów na realizację łącznika i obwodnicy to 461,2 mln zł.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.